music
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

music

ahla montada

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

مصر احسن من غيرها

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
مارينا

مصر احسن من غيرها Empty
مُساهمةموضوع: مصر احسن من غيرها   مصر احسن من غيرها Emptyالإثنين مايو 05, 2008 5:06 am

هاى ازيكم ياجماعه انا اكلمت معاكو عن الحب والخداع وجروحنا عارفه انه موضوع مهم لكن فى مواضيع اهم بصو كتير منكو ياشباب عايز يسافر ويشتغل برا حتى ولو خدام وتقبلو وتكونو فرحنين لكن فى بلدكو مش بتقبلو سورى فى تعبيرى فى كلمه خدام لكن دى الحقيقه بصو انا مش بقول ان لو جالكو عقد عمل وهيرفع من مستواكو ترفضو لكن لو هتروح بكرمتك ماشى لكن هتروح تتبهدل لا وعلى ايه اتبهدل فى بلدك احسن صدقونى بلاش تتوهمو باكلام الافلام ان سافر وكان جاهل وبقى حاجه كبيره وكده لا والله كل ده كدب مكنش حد غلب بصو بصو خدو فلوس العالم كلها بس اشترى ليك وطن مش هتعرف حتى لو اخدت جنسيه بردو مش هيعتبروك حد ليه قيمه الا بفلوسك ولو فلوسك دى راحت خلاص اعتبر نفسك برا لكن بلدك دى الى بتستحملك فى كل حاجه واهلها اول ناس هتقف جمبك صدقونى مصر دى ناس كتير يتمنو يعيشو فيها اى بلد اكيد بيبقى فيها غلاء زى الهند والسعوديه والامارات ودول كتيرة بس عارفين هما عملو ايه عملو اضراب عن العمل يوم كانه انذار للحكومه بس مش زى الى حصل عندنا كسرنا فى العربيات والمدارس واخرها اخدنا مرتب زياده وسكتنا لا خلينا شعب محترم او نحاول نكون ارقى من كده ولا بس الى قدرين عليه نكون ارقى فى النت والبس الى جاى من برا والمركات ولكن فى الادب والاحترام لاء وهقف لحد هنا وهكمل بعدين
Admin
Admin
Admin

مصر احسن من غيرها Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر احسن من غيرها   مصر احسن من غيرها Emptyالإثنين مايو 05, 2008 5:18 am

thnxxxx ya mrmr
https://egypt2gml.yoo7.com
HANo

HANo

مصر احسن من غيرها Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر احسن من غيرها   مصر احسن من غيرها Emptyالإثنين مايو 05, 2008 11:03 pm

كلامك صح .. بس مش الكل فكرة ان مصر الافضل .. فى اوقات كتير مصر بتبقى وقف ضد الشباب .. وحتى البنات .. فى مستقبلهم وطريقهم .

انتى عندك كام دكتور فى بلدك .. وعندك كام مهندس فيها برضه .. وعندك كام استاذ .. وكام سواق .. وحتى كام بقال ..
خلاص مصر جالها اكتفاء ذاتى من طلابها ومن الناس اللى بيشتغلوا فيها ..
لكن احنا عيبنا بنبص على اللى جى من بره افضل من اللى موجود عندنا ..
يعنى ممكن تلاقى جراح بيرطانى .. بيتعامل ملك .. وجراح مصرى قاعد فى البيت .. مش عارف يعمل ايه .. ؟؟؟ بالعلم انهم بنفس الخبرة.. ونفس الدراسة
بس احنا دايما بنبص ان مصر دى ولا حاجة بالنسبة لغيرها .. دايما شايفنها اقل من الدول التانية ..
وهو ده اللى بيخلى الشباب او البنات والشعب كله يفكر باللطريقة دى .؟.

يعنى انا لو درست بره واخدت خبرتى من بره .. هاجى هنا ملك .. لكن لو درست هنا واخدت خبرتى من هنا .. برضه مش هتأثر فيا ..
فا الكل بيفكر انه يشتغل بره .. ععلى الاقل يشتغل .. احنا عندنا نسبة العاطلين بقوا اكتر من 48% والباقى بيشتغل شغلانه او اتنين عشان يكفى حاجات اسرته ..
والباقى قاعد مستنى الفرج يجيله وبيتفرج على الشهادة اللى واخدها من الجامعه .. وبيدعى ربه يرزقه بحاجة ان شاء الله بواب .. بس حاجة ياكل منها عيش ويقدر يكون نفسه بيها ..
والتفكير فى السقر للخارج اعتقد ان سكان بره مش مهم عندهم الشهادة .. كلنا بنفكر فى الفلوس اللى هتكونا

اتمنى انى مش اكون طولت عليكى .. بس ده مجرد رأى .. ولو عندك فكرة تانية انا مستعد انى اسمعاها منك
AnAs

AnAs

مصر احسن من غيرها Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر احسن من غيرها   مصر احسن من غيرها Emptyالجمعة مايو 09, 2008 1:14 am

المفروض انو الواحد يقارن حالو باللي احسن منو مش بالاسوأ

خليكي طموحة مارينا
مارينا

مصر احسن من غيرها Empty
مُساهمةموضوع: رد: مصر احسن من غيرها   مصر احسن من غيرها Emptyالجمعة مايو 09, 2008 8:26 am

بص انا محترمه رائيك وعارفه ان دى ازمنه فى مصر لكن فى حاجه انتا مخدتش بالك منها هيا ان قولت لو هتسافر وهتشتغل برا بعقد عمل محترم سافر لكن لو هتروح تتبهدل لاء اتبهدل فى بلدك احسن وانا معاك وياريت احنا نكون اول اتنين ابتدينا اننا نشجع المصرين فى كل حاجه اوك cheers

مصر احسن من غيرها
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-